Goed van start met de 2e leergang Innovatief en Energiebesparend restaureren.

22 feb 2017

Donderdag 16 februari jl. is de tweede leergang Innovatief en Energiebesparend Restaureren van start gegaan bij het GRC te Arnhem. De leergang is een samenwerking tussen de HAN Hogeschool en het GRC. De tien deelnemers gaan in twee teams stevig aan de slag met een concrete case.

Concrete case

De case die deze keer centraal staat in de leergang is de prachtige, Rijksmonumentale, boerderij ‘t Lemkamp te Winterswijk. ‘t Lemkamp dateert van 1859 en is eigendom van het Geldersch landschap. Het Hoofd Bouwkunde, Menno Tillema, presenteerde daarom de case. Hij daagde de deelnemers uit om met een toekomstbestendig plan te komen om de boerderij te verduurzamen en daarmee aantrekkelijk en comfortabel te maken voor toekomstige huurders.
Birgit Dulski, senior adviseur van Nibe, het Nederlands Instituut voor bouwbiologie en ecologie, inspireerde de deelnemers daarna met een uitgebreide introductie op duurzaamheid in de restauratie, gelardeerd met mooie voorbeelden. Birgit is ook verbonden aan Nyenrode (sr. reseacher sustainable building) en was nauw betrokken bij het onderzoek Duurzame Monumentenzorg, dat in opdracht van het Rijksvastgoedbedrijf, RCE en SBR werd uitgevoerd.
Joop van Burk, Directeur van het GRC, gaf de deelnemers vervolgens inzicht in hun eigen kernkwaliteiten en wat dit betekent voor het team waarin ze gezamenlijk tot goede en creatieve oplossingen dienen te komen.

Zwaar maar zeer leerzaam

De komende zes bijeenkomsten krijgen de deelnemers kennis en inzichten aangereikt van verschillende professionals uit de praktijk, maar gaan ze ook veel van elkaar leren. Zij vertegenwoordigen namelijk een groot deel van de disciplines, en dus gezichtspunten, in de ‘restauratieketen’. Deze zware, maar zeer leerzame, leergang eindigt voor de teams met de presentatie van een concreet en uitgewerkt plan voor het Gelders Landschap. De volgende bijeenkomst bezoeken de deelnemers ‘t Lemkamp zelf, doen zij de historische waardestelling en leren ze hoe je, indien nodig, historisch en architectonisch respectvol, kunt ingrijpen in het pand.

Terug naar overzicht